Das Treffen der Generationen

    Die Toyota Supra Community für alle Supra Generationen

    Toyota Supra A90

    Besitzer der fünften Generation des Toyota Supra sind begeistert, denn was Leistung und Fahrdynamik hat der neue Supra A90 alle Erwartungen übertroffen.

    Toyota Supra MKIV

    Bekannt aus dem Fast & Furious Film, kam im Juli 1993 die vierte und bisher letzte Generation des Toyota Supra auf den Markt. International wird dieser Typ "Supra MKIV" genannt.

    Toyota Supra MKIII

    Anfang 1986 wurde die dritte Generation des Supra vorgestellt. Sie ist zugleich die erste, die nicht mehr mit dem Namenszusatz Celica vermarktet wurde.

    Celica Supra (MK2)

    Die zweite Generation wurde im Herbst 1981 präsentiert und hatte mit dem neuen (170 PS) starken 6-Zylinder-Motoren einen komplett eigenständigen Antrieb.

    2000GT & Supra MK1

    Der von Frühjahr 1978 bis Sommer 1981 gebaute erste Supra wurde noch als Spitzenversion der Celica zuerst in Japan und später in den USA angeboten.

    Toyota Classics

    Fotos, Videos, Infos und mehr zum Toyota 2000GT & Celica XX Supra

    Toyota 2000GT & Celica Supra

    Der von Frühjahr 1978 bis Sommer 1981 gebaute erste Supra wurde noch als Spitzenversion der Celica zuerst in Japan und später in den USA angeboten.

    MK 2

    Fotos, Videos, Infos und mehr zum Toyota Supra MK2

    Celica Supra MKII (MA 60/61)

    Die zweite Generation wurde im Herbst 1981 präsentiert und hatte mit dem neuen (170 PS) starken 6-Zylinder-Motoren einen komplett eigenständigen Antrieb.

    MK 3

    Fotos, Videos, Infos und mehr zum Toyota 2000GT & Celica XX Supra

    Toyota Supra MKIII (MA70/MA71)

    Die zweite Generation wurde im Herbst 1981 präsentiert und hatte mit dem neuen (170 PS) starken 6-Zylinder-Motoren einen komplett eigenständigen Antrieb.

    MK 4

    Fotos, Videos, Infos und mehr zum Toyota Supra MKIV

    Toyota Supra MKIV (A80)

    Bekannt aus dem Fast & Furious Film, kam im Juli 1993 die vierte und bisher letzte Generation des Toyota Supra auf den Markt. International wird dieser Typ "Supra MKIV" genannt.

    MK 5

    Fotos, Videos, Infos und mehr zum neuen Toyota Supra A90

    Toyota Supra MKV (A90)

    Besitzer der fünften Generation des Toyota Supra sind begeistert, denn was Leistung und Fahrdynamik hat der neue Supra A90 alle Erwartungen übertroffen.
    Modelle: ClassicsMK2MK3MK4MK5
    Repair Manual

    Timing belt installation - 2JZ-GTE Engine - Toyota Supra A80

    
    1. Install crankshaft timing pulley
      1. Align the pulley set key with the key groove of the pulley.
      2. Slide on the timing pulley facing the flange side inward.
        Do not scratch the sensor part of the crankshaft timing pulley.
      3. Install the timing belt plate with the bolt.
        Torque: 7.8 N⋅m (80 kgf⋅cm, 69 in.⋅lbf)
    2. Install idler pulley
      1. Apply adhesive to 2 or 3 threads of the pivot bolt.
        Adhesive:
        Part No. 08833-00080, THREE BOND 1344, LOCTITE 242 or equivalent
      2. Using a 10 mm hexagon wrench, install the plate washer and pulley with the pivot bolt.
        Torque: 35 N·m (350 kgf·cm, 26 ft·lbf)
      3. Check that the pulley bracket moves smoothly.
    3. Temporarily install timing belt
      The engine should be cold.
      1. Using the crankshaft pulley bolt, turn the crankshaft, and align the timing marks on the crankshaft timing pulley and on the oil pump body.
      2. Remove any oil or water on the crankshaft timing pulley and idler pulley, and keep them clean.
      3. Install the timing belt on the crankshaft timing pulley and idler pulley.
        (When re–using timing belt):
        Align the match marks of the crankshaft timing pulley and timing belt, and install the belt with the arrow pointing in the direction of engine revolution.
    4. Install timing belt guide
      Install the guide, facing the cup side outward.
    5. Install No.1 timing belt cover
    6. Install crankshaft pulley
      1. Align the pulley set key with the key groove of the pulley, and slide on the pulley.
      2. Using SST, install the bolt.
        SST 09213-70010, 09330-00021
        Torque: 324 N⋅m (3,300 kgf⋅cm, 239 ft⋅lbf)
    7. A/T:
      Connect oil cooler tubes
    8. Install camshaft timing pulleys
      1. Align the camshaft knock pin with the groove of the pulley, and slide on the timing pulley.
      2. Temporarily install the timing pulley bolt.
      3. Using SST, tighten the pulley bolt.
        SST 09960-10010 (09962-01000, 09963-01000)
        Torque: 79 N⋅m (810 kgf⋅cm, 59 ft⋅lbf)
    9. Set No.1 cylinder to TDC/compression
      1. Turn the crankshaft pulley, and align its groove with timing mark ”O” of the No.1 timing belt cover.
        Always turn the crankshaft clockwise.
      2. Using SST, align the timing marks of the camshaft timing pulleys and No.4 timing belt cover.
        SST 09960-10010 (09962-01000, 09963-01000)
    10. Install timing belt
      (When re–using timing belt):
      Align the matchmarks of the timing belt and camshaft timing pulleys.
      1. Remove any oil or water on the camshaft timing pulley, and keep it clean.
      2. Install the timing belt, checking the tension between the crankshaft timing pulley and exhaust camshaft timing pulley.
    11. Set timing belt tensioner
      1. Using a press, slowly press in the push rod using 981 - 9,807 N (100 - 1,000 kgf, 220 - 2,205 lbf) of force.
      2. Align the holes of the push rod and housing, pass a 1.5 mm hexagon wrench through the holes to keep the push rod retracted.
      3. Release the press.
      4. Install the dust boot onto the tensioner.
    12. Install timing belt tensioner
      1. Temporarily install the tensioner with the 2 bolts.
      2. Alternately tighten the 2 bolts.
        Torque: 26 N⋅m (270 kgf⋅cm, 20 ft⋅lbf)
      3. Remove the 1.5 mm hexagon wrench from the tensioner.
    13. Check valve timing
      1. Slowly turn the crankshaft pulley 2 revolutions from TDC to TDC.
        Always turn the crankshaft clockwise.
      2. Check that each pulley aligns with the timing marks as shown in the illustration.
        If the marks do not align, remove the timing belt and reinstall it.
    14. Install drive belt tensioner Install the tensioner with the 3 bolts.
      Torque: 21 N⋅m (210 kgf⋅cm, 15 ft⋅lbf)
      Be careful not to drop the bolts inside the timing belt cover.
    15. Install No.2 timing belt cover
    16. Install No.3 timing belt cover
    17. Install PS pump
      1. Temporarily install the pump pulley with the nut.
      2. Using SST, tighten the pulley nut.
        SST 09960-10010 (09962-01000, 09963-01000)
        Torque: 43 N·m (440 kgf·cm, 32 ft·lbf)
    18. Install water pump pulley, fan, fluid coupling assembly and drive belt (See page CO-11)
    19. M/T:
      Install drive belt tensioner damper

      Torque: 20 N⋅m (200 kgf⋅cm, 14 ft⋅lbf)
    20. Install radiator assembly (See page CO-28 )
    21. Road test
      Check for abnormal noise, shock, slippage, correct shift points and smooth operation.
    This guide is based on the book edition Toyota (RM502U, 1997)
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